MWC 2015. Interviu Damen Rakovec, SAP: Operatorii telecom din România și regiune stau pe „tone” de resurse și nu le folosesc

MWC 2015. Interviu Damen Rakovec, SAP: Operatorii telecom din România și regiune stau pe „tone de resurse și nu le folosesc
Publicat: 05/03/2015, 10:03
Actualizat: 11/01/2020, 23:15

MWC 2015. Companiile de telefonie mobilă din regiune, inclusiv România, continuă să se concentreze pe resurse precum minutele, SMS-urile și pachetele de date. Printre resursele insuficient utilizate se numără datele despre clienți, software-ul avansat folosit pentru facturare sau call-centerele, potrivit reprezentantului SAP. „Problema este că ei se concentrează în continuare pe vechile elemente centrale ale afacerii. Ei furnizează minute, acoperire, transfer de date ș.a. Dar ei ar trebui să furnizeze infrastructură IT (și unii au început acum) pentru diverse industrii. Spune-mi de ce o companie de utilități are propriul sistem de facturare? Nu înțeleg de ce se întâmplă acest lucru. Companiile telecom ar trebui să meargă la cele de utilități și să le ofere propriul sistem de facturare, care este foarte avansat: >”, a declarat, pentru gândul, Domen Rakovec.

El a spus că același lucru poate fi făcut și cu call-centerele operatorilor telecom, ale căror servicii ar putea fi oferite și altor companii. „Cele mai bune centre de customer care sunt ale companiilor telecom. De ce nu închiriază aceste centre și altor companii? Au rețele excelente. De ce nu le închiriază mai mult operatorilor virtuali? Nu înțeleg de ce”, a continuat reprezentantul SAP.

O altă modalitate prin care operatorii telecom își pot mări veniturile sunt aplicațiile mobile. SAP a prezentat, la MWC 2015, platforma BCN4U (Barcelona for You), dezvoltată în parteneriat cu operatorul telecom spaniol Telefonica și administrația orașului Barcelona. Scopul acesteia este acela de a mijloci interacțiunea dintre turiști și furnizorii de servicii turistice din Barcelona, folosind date furnizate de SAP HANA, o platformă care analizează un volum foarte mare de date în timp real.

Orașul Barcelona este vizitat în fiecare an de peste 8 milioane de turiști.

Într-o primă fază, utilizatorul introduce în aplicație (demo-ul a fost făcut pe un dispozitiv Android) numărul de zile pe care dorește să le petreacă în oraș. Apoi, aplicația sugerează locuri și obiective care pot fi vizitate, dar și alte activități, în funcție de interesele selectate (sport, gastronomie ș. a.).

Turiștii pot rezerva bilete direct din aplicație, iar în cazul în care un eveniment sau accesul într-un obiectiv a fost suspendat sau amânat, aceștia primesc notificări, iar aplicația sugerează destinații alternative.

Un operator telecom, precum Telefonica, poate câștiga bani de pe urma acestei aplicații prin încasarea unui procent din tranzacțiile făcute prin intermediul BCN4U. „Dacă ei (operatorii n.r.) nu fac aplicațiile, le vor face Microsoft și Apple”, a mai spusRakovec.

Operatorii telecom fac pași timizi în domeniul Big Data

O altă resursă uriașă pe care nu o exploatează încă operatorii telecom este Big Data. „(Operatorii – n.r.) Stau pe > de date pe care nu le folosesc. Imaginați-vă ce fac Google și Facebook cu datele pe care le au. Imaginați-vă ce fel de date au operatorii telecom. Știu exact de câte ori ai sunat pe cineva, știu cât de mult vorbești, știu unde ești, ce telefon ai, ce aplicații folosești și cât timp le utilizezi. Este un volum uriaș de date pe care companiile telecom le au și pe care nu le folosesc”, explică Rakovec. El a adăugat că poți face profiluri clare ale utilizatorilor și ținti, prin campanii, acele categorii cu oferte personalizate.

Adoptarea soluțiilor bazate pe Big Data în regiune depinde de politica companiei mamă, potrivit lui Rakovec. De exemplu, în cazul unor grupuri, subsidiarele au o libertate foarte mare și pot experimenta noi produse și tehnologii. În cazul în care acestea au succes, ele sunt preluate de compania mamă. Însă sunt companii în care luarea deciziilor este centralizată, în sensul că deciziile importante se iau aproape întotdeauna de către compania mamă.

Recent, un operator telecom din regiune a implementat, în parteneriat cu SAP, un proiect bazat pe Big Data, numit Customer Satisfaction index. Compania poate vedea, pe baza datelor furnizate în timp real de platforma SAP HANA, care poate analiza volume foarte mari de date și furniza rezultate în timp real, cum stă la capitolul satisfacția clienților. Indicatorul arată informații precum apelurile picate, numărul de clienți care au sunat la call-center ș.a. „La sfârșitul zilei vede o hartă interesantă: acești clienți sunt mulțumiți, nu sunt probleme aici, aceștia sunt așa și așa, iar aceștia sunt nemulțumiți. În cazul ultimei categorii, compania poate lua rapid măsuri, prin campanii dedicate”, a explicat reprezentantul SAP.

SAP acoperă aproximativ 25 de industrii, iar telecom este una din cele mai importante pentru companie. Această divizie este bazată pe patru piloni în interiorul SAP, potrivit lui Domen Rakovec. Aceștia sunt: cum vede operatorul telecom clientul, cum vede clientul operatorul telecom, cum poate SAP să facă operațiunile mai eficiente și care sunt noile surse de venituri.

Adrian Popa
Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Prigoană lasă o surpriză în moștenire! Vila din SUA și misterul proprietarilor care schimbă complet...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Polonia, îngrijorată de escaladarea conflictului în Ucraina: „Simțim că necunoscutul se apropie”
Adriana Bahmuțeanu, dispusă să se mute în casa lui Silviu Prigoană pentru a fi alături...
„Cel mai singuratic om din lume” trăiește la -70 grade, la 5 ore distanță de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Cu ce condiție i-ar fi lăsat Adriana Bahmuțeanu pe băieții ei în vila lui Silviu...
Andreea Bănică, noi imagini HOT pe internet. Fanii au crezut că nu văd bine: solista...
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen
Ghiță a murit pe loc, în mașina ruptă în două, în Maramureș. A fost găsit...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Anunț trist despre Regina Camilla. Casa Regală a confirmat vestea
O nouă taxă de la 1 ianuarie. Șoferii fără loc de parcare vor plăti în...
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
„Un prunc” Igor Cuciuc, primele declarații despre cel de-al doilea copil, după moartea tragică a...
Adriana Bahmuțeanu, despre relația cu fostul soț din ultima perioadă. Ce i-au spus copiii ei...
A îngropat Dana Roba securea războiului cu părinții lui Daniel Balaciu? Cum a decurs întâlnirea...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Gigantul Google, somat să vândă browserul Chrome